§1
Zapisy ogólne
- Zasady Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania obowiązujące w przypadku kształcenia na odległość są spójne z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania Szkoły Podstawowej w Osinach.
- Mają zastosowanie w sytuacji, gdy decyzją Ministra właściwego do spraw oświaty lub Organu sprawującego nadzór pedagogiczny, Dyrektor szkoły zdecyduje, kierując się dobrem uczniów, zamknąć placówkę szkolną, co uniemożliwi realizację zadań statutowych Szkoły w tradycyjnym trybie.
- Zasady Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania związane z kształceniem na odległość mają charakter przejściowy, to znaczy obowiązują w okresie wyznaczonym przez Dyrektora szkoły.
- Wprowadza się je w celu umożliwienia realizacji podstawy programowej oraz monitorowania postępów edukacyjnych uczniów w okresie, w którym tradycyjna forma realizacji zajęć jest niemożliwa do kontynuowania.
- Obowiązują każdego ucznia realizującego obowiązek szkolny w Szkole Podstawowej im. Gustawa Kwiecińskiego w Osinach.
- Procedury opisujące zakres obowiązków nauczycieli w okresie kształcenia na odległość regulują odrębne przepisy.
§2
Organizacja kształcenia na odległość
- Zajęcia mogą być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w czasie wyznaczonym przez Dyrektora szkoły.
- Podstawowymi źródłami komunikacji pomiędzy szkołą, nauczycielem przedmiotu i rodzicem są: dziennik elektroniczny (Librus) oraz platforma Microsoft Teams. Dopuszcza się komunikowanie rodziców z nauczycielami poprzez maila służbowego nauczyciela.
- Podstawowymi źródłami komunikacji pomiędzy uczniem a nauczycielem są:
e – dziennik Librus oraz platfotma Microsoft Teams.
- Uczniowie zobowiązani są do codziennego logowania się w dzienniku elektronicznym (Librus) oraz na platformie Microsoft Teams.
- Uczeń ma obowiązek odbierania wysyłanych przez nauczyciela materiałów wg ustalonego przez Dyrektora harmonogramu do godziny 18:00 danego dnia.
- Realizacja zajęć na odległość jest równoznaczna z realizacją obowiązku szkolnego ucznia i wiąże się z włączeniem elementów nauczania domowego.
- Do elementów nauczania domowego zalicza się
a) kontakt za pomocą środków komunikacyjnych wskazanych przez Dyrektora szkoły z nauczycielem danego przedmiotu;
b) wykonywanie w wyznaczonym przez nauczyciela prowadzącego terminie zadań obowiązkowych i zadań dodatkowych;
c) systematyczne utrwalanie nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie wskazanym i realizowanym przez nauczyciela danego przedmiotu.
- Odbiór przez ucznia przekazanych przez nauczyciela materiałów jest równoznaczny
z obecnością ucznia w szkole, tak jak w przypadku prowadzenia tradycyjnych (bezpośrednich) zajęć.
- Rodzic zobowiązany jest niezwłocznie poinformować w pisemnej formie Dyrektora szkoły
o braku możliwości realizacji obowiązku szkolnego z zastosowaniem technik komunikacyjno-informacyjnych.
- W sytuacji, gdy uczeń nie ma możliwości odebrania wymaganych treści drogą elektroniczną, o czym szkoła zostanie poinformowana przez rodzica/prawnego opiekuna, nauczyciel przesyła opracowane dla klasy materiały zaplanowane do realizacji w sposób indywidualnie ustalony z Dyrektorem szkoły. Rodzic ma obowiązek odebrać i odesłać (dostarczyć) uzupełnione zadania w trybie i terminach ustalonych z Dyrektorem szkoły.
- Rodzic ma obowiązek usprawiedliwić nieobecność ucznia na zajęciach prowadzonych za pomocą technologii komunikacyjno-informacyjnej.
- Zadania obowiązkowe i zadania dodatkowe wysyłane są za pośrednictwem narzędzi dostępnych na platformie Microsoft Teams, a wracają drogą elektroniczną na adres wskazany przez nauczyciela danego przedmiotu.
- W czasie spotkań on-line zabrania się nagrywania, fotografowania, wykonywania zrzutów ekranów i upubliczniania wizerunku osób biorących w nich udział. Złamanie tych zasad wiązać się będzie z konsekwencjami prawnymi.
- Rodzic ma prawo do konsultacji z nauczycielem, pisemnie poprzez e-dziennik Librus, platformę Microsoft Teams , mailowo lub telefonicznie.
§3
Sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności
- Oceniania bieżącej pracy ucznia dokonuje się na podstawie realizowanych w trakcie nauczania zadań. Dopuszcza się prawo przeprowadzania sprawdzianów i testów
z wykorzystaniem technologii komunikacyjno-informacyjnych.
- Nauczyciel zobowiązany jest przygotować zakres zadań wynikających z realizacji danego tematu i poinformować rodzica/prawnego opiekuna o konieczności ich realizacji, natomiast rodzic/prawny opiekun zobowiązany jest przesyłać drogą elektroniczną na adres wskazany przez Dyrektora lub nauczyciela przedmiotu wykonane przez ucznia zadania w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
- Braki wiadomości i umiejętności wynikające z absencji, uczeń ma obowiązek uzupełnić samodzielnie na podstawie materiałów wysyłanych przez nauczyciela
- Nauczyciel, który wyznacza zadanie do wykonania, określa rodzaj zadania (obowiązkowe/dodatkowe) oraz termin jego wykonania.
- Uczeń, w celu uzupełniania treści i wiadomości, ma prawo kontaktować się z nauczycielem w wyznaczonym przez niego czasie i formie (konsultacje).
- Nauczyciel krótkim komentarzem potwierdza fakt otrzymania zadania. W przypadku braku informacji na temat nadesłanego w terminie zadania, uczeń ma obowiązek skontaktować się
z nauczycielem w celu ustalenia przyczyny braku potwierdzenia.
- Wszystkie prace nadesłane do nauczycieli poszczególnych przedmiotów są archiwizowane przez nauczycieli do czasu zakończenia roku szkolnego.
§4
Ocenianie postępów w nauce
- Ocenianiu bieżącemu podlegają prace zadane do wykonania przez nauczyciela przedmiotu.
- Za niewykonanie pracy w wyznaczonym terminie lub przedstawienie pracy cudzej jako własnej, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Rodzic ma prawo wnioskować o wydłużenie terminu obowiązku wykonania pracy w przypadku choroby ucznia lub problemów technicznych, a także z powodu ważnych przyczyn losowych.
- Uczeń, po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem, ma prawo w terminie do siedmiu dni poprawić ocenę niedostateczną za brak zadania.
- Zadania dzielą się na:
a) Zadania obowiązkowe – do ich wykonania zobowiązany jest każdy uczeń.
b) Zadania dodatkowe – nie są zadaniami obligatoryjnymi, a ich zakres może wykraczać poza treści realizowane na lekcjach.
§5
Ocenianie zachowania
- W przypadku nauczania na odległość ocenie zachowania podlegają: systematyczność i sumienność wywiązywania się z obowiązku szkolnego, uczciwość w wykonywaniu zadań obowiązkowych i dodatkowych (nie dopuszcza się prac skopiowanych z Internetu lub prac pisanych niesamodzielnie) oraz umiejętność pracy zespołowej. Ponadto pod uwagę brana jest umiejętność kulturalnego komunikowania się on-line z zachowaniem netykiety
- Ocena roczna może ulec obniżeniu o stopień w przypadku naruszenia zasad dotyczących nagrywania, kopiowania, rozpowszechniania przebiegu spotkania z nauczycielem oraz udostępniania osobom nieuprawnionym do uczestniczenia w spotkaniu nagrań, zdjęć i innych zapisów multimedialnych oraz materiałów dydaktycznych wykorzystywanych przez nauczycieli podczas zajęć.
- W przypadku konieczności prowadzenia kształcenia na odległość do końca roku szkolnego, ocena roczna zachowania zostanie wystawiona z uwzględnieniem okresu poprzedzającego wprowadzenie kształcenia na odległość oraz zapisów §6 pkt 1.
§6
Klasyfikowanie i promowanie uczniów
- Klasyfikowanie i promowanie uczniów, odbywa się na zasadach opisanych w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
- O zagrożeniach oceną niedostateczną z zajęć dydaktycznych, oceną nieodpowiednią zachowania oraz o ocenach przewidywanych (na okres oraz koniec roku) nauczyciele i wychowawcy informują rodziców/prawnych opiekunów w terminie wyznaczonym przez Dyrektora, zgodnie z harmonogramem pracy szkoły poprzez dziennik elektroniczny.
- Ocena roczna z poszczególnych przedmiotów oraz zachowania wystawiana jest na podstawie ocen uzyskanych w roku szkolnym, przy uwzględnieniu ocen uzyskanych w okresie kształcenia na odległość.
Warunki i tryb przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego lub egzaminu poprawkowego określone zostały w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania, z zastrzeżeniem możliwości dostosowania trybu przeprowadzenia odpowiedniego egzaminu do aktualnej sytuacji prawnej oraz z uwzględnieniem wskazań ministra odpowiedniego do spraw oświaty oraz ministra zdrowia.
§7
Nagrody i wyróżnienia
- Uczniowie klas IV-VIII ze średnią ocen 4,75 i wyższą oraz wzorowym lub bardzo dobrym zachowaniem otrzymują na koniec roku szkolnego nagrody w postaci dyplomów uznania oraz książek.
- Dyrektor szkoły przyznaje stypendium za dobre wyniki w nauce jedynie wyróżniającym się uczniom z klasy VIII (absolwentom), jeżeli w ciągu roku szkolnego okres zdalnego nauczania trwa nieprzerwanie dłużej niż 2 miesiące.
§ 8
Zapisy końcowe
- Wobec kwestii nieujętych w “Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania obowiązującym w okresie kształcenia na „odległość” zastosowanie mają akty prawne z zakresu RODO, komunikacji w przestrzeni publicznej, praw autorskich oraz z zakresu prawa oświatowego.
- Regulacje zawarte w niniejszym dokumencie wchodzą w życie z dniem z dniem 25.03.2020r. na podstawie Uchwały Rady Pedagogicznej z dnia 23.03.2020r. i obowiązują do odwołania.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem
i zwalczaniem COVID – 19.