- 51
- W Szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników samorządowych na stanowiskach pomocniczych i obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli reguluje ustawa Karta Nauczyciela, a innych pracowników Szkoły określają przepisy ustawy o pracownikach samorządowych oraz ustawy Kodeks Pracy.
- Kwalifikacje nauczycieli, a także zasady ich wynagradzania określa minister właściwy
do spraw oświaty i wychowania oraz pracodawca, a kwalifikacje i także zasady wynagradzania innych pracowników Szkoły określają odrębne przepisy.
- 52
- Nauczyciel prowadzi prace dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą.
Jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów. - Odziałem szkolnym opiekuje się nauczyciel-wychowawca. Dla zapewnienia ciągłości
i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby ten sam wychowawca opiekował
się oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego. - Podstawowymi zadaniami nauczyciela są:
- Nauczyciel prowadzi prace dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą.
1) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
2) pełnienie dyżurów przed lekcjami i w czasie przerw międzylekcyjnych,
3) realizacja edukacji prozdrowotnej;
4) dbanie o prawidłowy przebieg procesu edukacyjnego,
5) znajomość programów nauczania,
6) dostosowanie form i metod pracy do poziomu i możliwości uczniów,
7) wykorzystywanie różnorodnych środków dydaktycznych;
8) dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny:
- a) systematyczne ich kontrolowanie pod względem stanu technicznego
i bezpieczeństwa, - b) okresowe inwentaryzacje,
- c) składanie oświadczeń o ponoszeniu odpowiedzialności materialnej za powierzony majątek szkoły;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań;
- bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów, sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów;
- dbałość o takt i kulturę osobistą;
- udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu
o rozpoznanie potrzeb uczniów; - stały kontakt z wychowawcą klasy i rodzicami;
- informowanie uczniów, rodziców, dyrektora szkoły oraz Radę Pedagogiczną
o wynikach edukacyjno-wychowawczych uczniów; - doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej poprzez aktywny udział w różnych formach doskonalenia zawodowego;
- tworzenie warunków do aktywnego i twórczego udziału uczniów w procesie edukacyjnym poprzez wdrażanie do samodzielnego myślenia i uczenia się;
- wdrażanie uczniów do czynnego uczestnictwa w życiu szkoły, rodziny i społeczności lokalnej;
- ochrona uczniów przed skutkami demoralizacji i uzależnienia;
- wykonywanie zleconych przez dyrektora szkoły zadań związanych z organizacją procesu edukacyjnego i opiekuńczo-wychowawczego;
- prawidłowe prowadzenie dokumentacji procesu edukacyjnego uczniów;
- kształcenie i wychowywanie młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
- kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
- Uprawnienia nauczycieli:
- tworzenie autorskich programów nauczania i wychowania;
- dobór podręczników, środków dydaktycznych i metod kształcenia uczniów;
- ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania uczniów zgodnie ze szczegółowymi warunkami i sposobami oceniania wewnątrzszkolnego obowiązującymi w szkole;
- uzyskiwanie od dyrektora szkoły pomocy merytorycznej i organizacyjnej, przydatnej
w pracy dydaktyczno- wychowawczej; - wnioskowanie w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar dla swoich uczniów.
- Nauczyciel odpowiada:
- za bezpieczeństwo uczniów podczas prowadzonych przez siebie zajęć oraz w trakcie pełnionych zgodnie z harmonogramem dyżurów oraz wycieczek;
- za poziom wyników dydaktyczno-wychowawczych w nauczaniu swojego przedmiotu zgodnie z obowiązującym programem;
- materialnie za zniszczenia urządzeń, pomocy dydaktycznych i wyposażenia znajdującego się w klasie i innych pomieszczeniach szkoły, w których prowadzi zajęcia z uczniami (do odpowiedzialności materialnej nauczyciel zostaje pociągnięty
w przypadku gdy stwierdzi się brak należytego nadzoru i zaniedbania z jego strony). - 53
- Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca (jeden w ciągu całego etapu edukacyjnego), który w szczególności:
1) tworzy warunki wspomagające rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz
przygotowywania do życia w rodzinie i społeczeństwie;
2) inspiruje i wspomaga działania zespołowe uczniów;
3) podejmuje działania umożliwiające rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz
pomiędzy uczniami i innymi członkami społeczności szkolnej.
- W/w zadania wychowawca realizuje poprzez:
1) otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka;
2) planowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia zespołowego,
które rozwijają i integrują zespół uczniowski;
3) ustalanie treści i form zajęć tematycznych na godziny do dyspozycji wychowawcy
ze szczególnym uwzględnieniem problematyki bezpieczeństwa i wychowania zdrowotnego;
4) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie, koordynację ich działań wychowawczych wobec ogółu uczniów, w celu zapewnienia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
5) utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami uczniów w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych, okazywanie im tej pomocy w podejmowanych działaniach wychowawczych oraz włączanie w życie klasy i szkoły;
6) współpracę z PPP i innymi specjalistami świadczącymi pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów;
7) prowadzeniu działań na rzecz upowszechniania kultury pedagogicznej wśród rodziców;
8) systematyczne oddziaływanie na wychowanków w celu kształtowania ich poczucia odpowiedzialności za własne czyny;
9) wyrabianiu u uczniów trwałych nawyków uczestnictwa w życiu szkoły, zajęciach pozalekcyjnych oraz współdziałanie w organizacji czasu wolnego uczniów;
10) wykonywaniu czynności administracyjnych dotyczących klasy oraz systematycznym prowadzeniu dokumentacji pracy dydaktyczno- wychowawczej;
- Nauczyciel wychowawca prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą
i jest odpowiedzialny za jej jakość oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów. - Początkującemu nauczycielowi wychowawcy dyrektor przydziela doświadczonego nauczyciela, który pełni funkcję opiekuna i wprowadza do pracy wychowawczej,
- Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej
ze strony Dyrektora Szkoły oraz Rady Pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych. - Szczegółowy zakres obowiązków Wychowawcy określa Dyrektor Szkoły.
- W przypadku rażącego naruszenia obowiązków wynikających z pełnionej funkcji, nauczyciel może być pozbawiony wychowawstwa oddziału, w szczególności za:
1) użycie wobec ucznia siły fizycznej;
2) pełnienie obowiązków w stanie ograniczonej świadomości będącej wynikiem zażywania środków farmakologicznych lub alkoholu;
3) niemożność prowadzenia pracy wychowawczej z powodu głębokiego i długotrwałego konfliktu z klasą.
- Zmiana wychowawcy może nastąpić też w przypadku, gdy:
1) sam złoży rezygnację z tej funkcji;
2) zachodzą inne uzasadnione okoliczności.
- Wniosek o odwołanie z funkcji wychowawcy oddziału, wraz z uzasadnieniem, mogą złożyć uczniowie danego oddziału, rodzice lub Rada Pedagogiczna;
- Ostateczną decyzję w przedmiocie zmiany wychowawcy podejmuje Dyrektor
po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą klasowy zespół nauczycielski
- Pracą zespołu kieruje wychowawca oddziału.
- Zadania klasowych zespołów nauczycielskich:
1) ustalanie programu nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb;
2) korelowanie treści programowych przedmiotów
3) porozumiewanie się co do wymagań programowych oraz organizacji kontroli
i mierzenia osiągnięć uczniów;
4) porozumiewanie się z zespołem rodziców w sprawach opiekuńczo- wychowawczych
i organizacji czasu wolnego uczniów oraz wspólne podejmowanie konkretnych zamierzeń dla optymalnego rozwoju uczniów;
5) uzgodnienie tygodniowego, łącznego obciążenia ucznia pracą domową.
- Klasowy zespół nauczycielski ma prawo do:
1) wnioskowania i opiniowania rozwiązań w zakresie planu nauczania oddziału w cyklu kształcenia;
2) opiniować i sugerować rodzicom zasadność przeprowadzenia badań ucznia
w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Starachowicach, w celu zapewnienia odpowiedniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3) opiniować proponowaną przez wychowawcę oddziału ocenę z zachowania ucznia;
4) wnioskowania do Dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej w sprawach pedagogicznych i opiekuńczych.
- W szkole zatrudnia się następujących pracowników samorządowych na stanowiskach pomocniczych i obsługi:
1) sprzątaczka,
2) woźny,
3) konserwator
4) pomoc nauczyciela
- Zadaniami pracowników samorządowych szkoły jest zapewnienie sprawnego działania szkoły w zakresie administracyjnym, zapewnienie bezpieczeństwa uczniów, a także utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
- Do obowiązków pracowników samorządowych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom należy:
1) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
2) przeciwdziałanie różnego rodzaju patologiom,
3) przeciwdziałanie zachowaniom naruszającym normy obyczajowe, propagującym nienawiść i dyskryminację,
4) uniemożliwianie propagowania treści pornograficznych, brutalności i przemocy,
5) informowanie Dyrektora o wszelkich dostrzeżonych przejawach negatywnych zachowań uczniów.
- Szczegółowe zakresy obowiązków tych pracowników ustala Dyrektor szkoły.