ROZDZIAŁ X – PRACOWNICY SZKOŁY

  • 51
    1. W Szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników samorządowych na stanowiskach pomocniczych i obsługi.
    2. Zasady zatrudniania nauczycieli reguluje ustawa Karta Nauczyciela, a innych pracowników Szkoły określają przepisy ustawy o pracownikach samorządowych oraz ustawy Kodeks Pracy.
  1. Kwalifikacje nauczycieli, a także zasady ich wynagradzania określa minister właściwy
    do spraw oświaty i wychowania oraz pracodawca, a kwalifikacje i także zasady wynagradzania innych pracowników Szkoły określają odrębne przepisy.
  • 52
    1. Nauczyciel prowadzi prace dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą.
      Jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
    2. Odziałem szkolnym opiekuje się nauczyciel-wychowawca. Dla zapewnienia ciągłości
      i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby ten sam wychowawca opiekował
      się oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
    3. Podstawowymi zadaniami nauczyciela są:

1) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,

2) pełnienie dyżurów przed lekcjami i w czasie przerw międzylekcyjnych,

3) realizacja edukacji prozdrowotnej;

4) dbanie o prawidłowy przebieg procesu edukacyjnego,

5) znajomość programów nauczania,

6) dostosowanie form i metod pracy do poziomu i możliwości uczniów,

7) wykorzystywanie różnorodnych środków dydaktycznych;

8) dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny:

  1. a) systematyczne ich kontrolowanie pod względem stanu technicznego
    i bezpieczeństwa,
  2. b) okresowe inwentaryzacje,
  3. c) składanie oświadczeń o ponoszeniu odpowiedzialności materialnej za powierzony majątek szkoły;
  • wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań;
  • bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów, sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów;
  • dbałość o takt i kulturę osobistą;
  • udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu
    o rozpoznanie potrzeb uczniów;
  • stały kontakt z wychowawcą klasy i rodzicami;
  • informowanie uczniów, rodziców, dyrektora szkoły oraz Radę Pedagogiczną
    o wynikach edukacyjno-wychowawczych uczniów;
  • doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej poprzez aktywny udział w różnych formach doskonalenia zawodowego;
  • tworzenie warunków do aktywnego i twórczego udziału uczniów w procesie edukacyjnym poprzez wdrażanie do samodzielnego myślenia i uczenia się;
  • wdrażanie uczniów do czynnego uczestnictwa w życiu szkoły, rodziny i społeczności lokalnej;
  • ochrona uczniów przed skutkami demoralizacji i uzależnienia;
  • wykonywanie zleconych przez dyrektora szkoły zadań związanych z organizacją procesu edukacyjnego i opiekuńczo-wychowawczego;
  • prawidłowe prowadzenie dokumentacji procesu edukacyjnego uczniów;
  • kształcenie i wychowywanie młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
  • kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
  1. Uprawnienia nauczycieli:
    • tworzenie autorskich programów nauczania i wychowania;
    • dobór podręczników, środków dydaktycznych i metod kształcenia uczniów;
    • ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania uczniów zgodnie ze szczegółowymi warunkami i sposobami oceniania wewnątrzszkolnego obowiązującymi w szkole;
    • uzyskiwanie od dyrektora szkoły pomocy merytorycznej i organizacyjnej, przydatnej
      w pracy dydaktyczno- wychowawczej;
    • wnioskowanie w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar dla swoich uczniów.
      1. Nauczyciel odpowiada:
    • za bezpieczeństwo uczniów podczas prowadzonych przez siebie zajęć oraz w trakcie pełnionych zgodnie z harmonogramem dyżurów oraz wycieczek;
    • za poziom wyników dydaktyczno-wychowawczych w nauczaniu swojego przedmiotu zgodnie z obowiązującym programem;
    • materialnie za zniszczenia urządzeń, pomocy dydaktycznych i wyposażenia znajdującego się w klasie i innych pomieszczeniach szkoły, w których prowadzi zajęcia z uczniami (do odpowiedzialności materialnej nauczyciel zostaje pociągnięty
      w przypadku gdy stwierdzi się brak należytego nadzoru i zaniedbania z jego strony).
    • 53
  1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca (jeden w ciągu całego etapu edukacyjnego), który w szczególności:

1) tworzy warunki wspomagające rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz
przygotowywania do życia w rodzinie i społeczeństwie;

2) inspiruje i wspomaga działania zespołowe uczniów;

3) podejmuje działania umożliwiające rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz
pomiędzy uczniami i innymi członkami społeczności szkolnej.

  1. W/w zadania wychowawca realizuje poprzez:

1) otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka;

2) planowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia zespołowego,
które rozwijają i integrują zespół uczniowski;

3) ustalanie treści i form zajęć tematycznych na godziny do dyspozycji wychowawcy
ze szczególnym uwzględnieniem problematyki bezpieczeństwa i wychowania zdrowotnego;

4) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie, koordynację ich działań wychowawczych wobec ogółu uczniów, w celu zapewnienia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

5) utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami uczniów w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych, okazywanie im tej pomocy w podejmowanych działaniach wychowawczych oraz włączanie w życie klasy i szkoły;

6) współpracę z PPP i innymi specjalistami świadczącymi pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów;

7) prowadzeniu działań na rzecz upowszechniania kultury pedagogicznej wśród rodziców;

8) systematyczne oddziaływanie na wychowanków w celu kształtowania ich poczucia odpowiedzialności za własne czyny;

9) wyrabianiu u uczniów trwałych nawyków uczestnictwa w życiu szkoły, zajęciach pozalekcyjnych oraz współdziałanie w organizacji  czasu wolnego uczniów;

10) wykonywaniu czynności administracyjnych dotyczących klasy oraz systematycznym prowadzeniu dokumentacji pracy dydaktyczno- wychowawczej;

  1. Nauczyciel wychowawca prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą
    i jest odpowiedzialny za jej jakość oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
  2. Początkującemu nauczycielowi wychowawcy dyrektor przydziela doświadczonego nauczyciela, który pełni funkcję opiekuna i wprowadza do pracy wychowawczej,
  3. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej
    ze strony Dyrektora Szkoły oraz Rady Pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
  4. Szczegółowy zakres obowiązków Wychowawcy określa Dyrektor Szkoły.
  5. W przypadku rażącego naruszenia obowiązków wynikających z pełnionej funkcji, nauczyciel może być pozbawiony wychowawstwa oddziału, w szczególności za:

1) użycie wobec ucznia siły fizycznej;

2) pełnienie obowiązków w stanie ograniczonej świadomości będącej wynikiem zażywania środków farmakologicznych lub alkoholu;

3) niemożność prowadzenia pracy wychowawczej z powodu głębokiego i długotrwałego konfliktu z klasą.

  1. Zmiana wychowawcy może nastąpić też w przypadku, gdy:

1) sam złoży rezygnację z tej funkcji;

2) zachodzą inne uzasadnione okoliczności.

  1. Wniosek o odwołanie z funkcji wychowawcy oddziału, wraz z uzasadnieniem, mogą złożyć uczniowie danego oddziału, rodzice lub Rada Pedagogiczna;
  2. Ostateczną decyzję w przedmiocie zmiany wychowawcy podejmuje Dyrektor
    po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
  • 54
  1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą klasowy zespół nauczycielski
  2. Pracą zespołu kieruje wychowawca oddziału.
  3. Zadania klasowych zespołów nauczycielskich:

1) ustalanie programu nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb;

2) korelowanie treści programowych przedmiotów

3) porozumiewanie się co do wymagań programowych oraz organizacji kontroli
i mierzenia osiągnięć uczniów;

4) porozumiewanie się z zespołem rodziców w sprawach opiekuńczo- wychowawczych
i organizacji czasu wolnego uczniów oraz wspólne podejmowanie konkretnych zamierzeń dla optymalnego rozwoju uczniów;

5) uzgodnienie tygodniowego, łącznego obciążenia ucznia pracą domową.

  1. Klasowy zespół nauczycielski ma prawo do:

1) wnioskowania i opiniowania rozwiązań w zakresie planu nauczania oddziału w cyklu kształcenia;

2) opiniować i sugerować rodzicom zasadność przeprowadzenia badań ucznia
w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Starachowicach, w celu zapewnienia odpowiedniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

3) opiniować proponowaną przez wychowawcę oddziału ocenę z zachowania ucznia;

4) wnioskowania do Dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej w sprawach pedagogicznych i opiekuńczych.

  • 55
  1. W szkole zatrudnia się następujących pracowników samorządowych na stanowiskach pomocniczych i obsługi:

1) sprzątaczka,

2) woźny,

3) konserwator

4) pomoc nauczyciela

  1. Zadaniami pracowników samorządowych szkoły jest zapewnienie sprawnego działania szkoły w zakresie administracyjnym, zapewnienie bezpieczeństwa uczniów, a także utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
  2. Do obowiązków pracowników samorządowych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom należy:

1) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,

2) przeciwdziałanie różnego rodzaju patologiom,

3) przeciwdziałanie zachowaniom naruszającym normy obyczajowe, propagującym nienawiść i dyskryminację,

4) uniemożliwianie propagowania treści pornograficznych, brutalności i przemocy,

5) informowanie Dyrektora o wszelkich dostrzeżonych przejawach negatywnych zachowań uczniów.

  1. Szczegółowe zakresy obowiązków tych pracowników ustala Dyrektor szkoły.

Komentarze są wyłączone.