- § 6
- Szkoła Podstawowa im. Gustawa Kwiecińskiego realizuje cele i zadania określone w ustawie „Prawo oświatowe”, ustawie o systemie oświaty, ustawie Karta Nauczyciela, Konwencji Praw Dziecka, obowiązujące przepisy prawa około oświatowego oraz program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
- Program wychowawczo-profilaktyczny uchwala Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
- Szkoła zapewnia:
- W zakresie dydaktyki:
- naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się i czytania
ze zrozumieniem; - poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym poziomie kształcenia;
- dochodzenie do rozumienia, a nie tylko pamięciowego opanowania przekazywanych treści;
- rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo – skutkowych, funkcjonalnych, czasowo – przestrzennych itp.);
- rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego;
- traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie;
- poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego;
- poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganego w perspektywie kultury europejskiej.
- naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się i czytania
- W zakresie nabywania umiejętności:
- planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią coraz większej odpowiedzialności;
- skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi; poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, publicznych wystąpień;
- efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie; budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie obowiązujących norm;
- rozwiązywania problemów w twórczy sposób;
- poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
- odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków;
- rozwijania sprawności umysłowej oraz zainteresowań;
- przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych;
- W zakresie wychowania:
- stwarzanie warunków wszechstronnego rozwoju osobowego w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, moralnym, estetycznym i duchowym;
- przygotowanie do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości;
- kształtowanie w sobie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów;
- przygotowanie do pełnienia określonych ról w społeczeństwie i do życia we współczesnym świecie;
- przekazywanie uczniom umiejętności i nawyków świadomego korzystania z dorobku kultury narodowej oraz europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności poruszania się w bogatym świecie ofert medialnych;
- utrzymywanie tradycji szkolnej oraz kształtowanie postaw patriotycznych;
- promowanie wychowania zdrowotnego i ekologicznego poprzez działalność organizacji szkolnych oraz systematyczną pracę wychowawczą;
- przywiązywanie szczególnej wagi do kwestii pomocy tym uczniom i ich rodzicom, którzy dotknięci są problemami związanymi z ubóstwem materialnym, a także trudnościami związanymi z szeroko rozumianym niedostosowaniem społecznym oraz uwrażliwianie wychowanków na problem biedy.
- zapoznawanie uczniów z różnorodnością kulturową i społeczną
oraz kształtowanie postaw szacunku i tolerancji dla tradycji i zwyczajów innych narodów
- W zakresie profilaktyki:
- kształtowanie umiejętności porozumiewania się i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi, dorosłymi;
- wykształcenie umiejętności działania w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych;
- uczenie zwyczajów, obyczajów, właściwych zachowań w środowisku rodzinnym, w szkole i wobec obcych;
- budowanie pozytywnego obrazu samego siebie, wspieranie oddziaływań rodziny;
- wdrażanie uczniów do samodzielności w dążeniu do dobra indywidualnego i społecznego;
- wyposażanie w umiejętność przewidywania zagrożeń, unikania ich, radzenia sobie z trudną sytuacją;
- stwarzanie możliwości do doskonalenia się.
- W zakresie opieki:
- eliminowanie oraz przeciwdziałanie powstawaniu zjawisk patologicznych oraz związanych z tym problemów;
- stworzenie odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny pracy dla uczniów, nauczycieli i pracowników obsługi;
- sprawowanie nadzoru nad realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów oraz obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego;
- utrzymywanie stałej współpracy z domem rodzinnym uczniów, przedszkolami i innymi instytucjami wspierającymi ucznia,
- dążenie do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
- eliminowanie wad postawy poprzez zajęcia wychowania fizycznego, sport, gimnastykę korekcyjną.
- Szkoła kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające:
- rozwijaniu u uczniów dociekliwości poznawczej, ukierunkowana
na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie; - znajdowaniu w szkole środowiska wszechstronnego rozwoju osobowego;
- samodzielności w dążeniu do dobra, umiejętnemu godzeniu dobra własnego i innych;
- poszukiwaniu, odkrywaniu i dążeniu na drodze rzetelnej pracy do osiągania wszelkich celów życiowych, wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie;
- uczeniu się szacunku dla dobra wspólnego jako postawy życia społecznego;
- przygotowaniu do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu poszanowania dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych;
- przygotowaniu uczniów do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości;
- kształtowaniu postaw dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów;
- kształtowaniu umiejętności współdziałania i współtworzenia w szkole wspólnoty nauczycieli, uczniów i rodziców;
- wszechstronnemu rozwojowi uczniów (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym).
- rozwijaniu u uczniów dociekliwości poznawczej, ukierunkowana
- Oddział przedszkolny zapewnia:
- Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
- Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz w nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- Troska o zdrowie dzieci ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, taniec, śpiew, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
- Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych, a w przypadku dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – rozwijanie świadomości istnienia odmienności językowej i kulturowej;
- Szkoła sprawuje szczególną opiekę nad uczniami z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony zdrowia.
- Każdy nauczyciel i wychowawca bez względu na specjalność, troszczy się o rozwijanie sprawności języka polskiego uczniów w mowie i piśmie oraz wykorzystuje wszelkie możliwości do zapoznania z historią i kulturą regionu i ojczyzny.
- Uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci, szkoła organizuje naukę religii.
- Nauczanie religii odbywa się w oparciu o programy zatwierdzone przez władze kościoła lub związku wyznaniowego, dopuszczone do użytku przez Dyrektora.
- §7
- Realizacja celów i zadań szkoły następuje poprzez:
- Obowiązkowe zajęcia edukacyjne:
-
-
- a) Wychowanie przedszkolne;
- b) I etap edukacyjny obejmujący klasy I-III.
- c) II etap edukacyjny obejmujący klasy IV-VII
-
-
- Współpracę z rodzicami, środowiskiem, instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz oświaty i wychowania.
- W miarę posiadanych przez szkołę środków mogą być prowadzone innowacje i eksperymenty pedagogiczne wg opracowanego przez nauczyciela programu i po uzyskaniu akceptacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Sposoby realizacji celów i zadań szkoły są określone przez:
- Szkolny Zestaw Programów Nauczania
- Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny.
- skreślony
- zadania zespołów nauczycielskich.
- integrację wiedzy nauczanej w:
-
-
- oddziale przedszkolnym
- kształceniu zintegrowanym w klasach I-III,
- klasach IV – VIII,
- prowadzenie kół zainteresowań, kół przedmiotowych, zajęć wyrównawczych.
-
- Realizacja celów i zadań szkoły następuje także poprzez prowadzenie lekcji religii lub etyki.
- §8
- Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i chroni ich zdrowie poprzez:
-
- Działania opiekuńcze nad uczniami przebywającymi na terenie szkoły. Podczas lekcji opiekę pełnią nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas;
- Dyżury nauczycieli podczas przerw. Odbywają się one wg harmonogramu wywieszonego w pokoju nauczycielskim.
- Zapewnienie właściwej opieki podczas zajęć poza terenem szkoły (wycieczki przedmiotowe, krajoznawcze, wyjazdy do kina, teatru) – szczegółowe zasady opieki określa regulamin wycieczek szkolnych.
- Zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych i nadobowiązkowych:
- Na zajęcia nadobowiązkowe i pozalekcyjne nauczyciele przychodzą 15 minut przed planowanym terminem rozpoczęcia zajęć.
- Szczególną opiekę nad dziećmi z oddziału przedszkolnego i klas I-III:
- Dziecko do lat 7 przyprowadza do szkoły i odbiera ze szkoły rodzic, bądź osoba wskazana przez rodzica na podstawie pisemnego upoważnienia złożonego do wychowawcy oddziału przedszkolnego lub wychowawcy kl. I – III (szczegółowe zasady określone są w regulaminie przyprowadzania i odbierania dzieci z oddziału przedszkolnego i uczniów kl. I – III SP w Osinach),
- Przeznaczenie do nauki oddzielnego piętra dla uczniów klas 0-III;
- Szkolenie pracowników szkoły w zakresie BHP i udzielania pierwszej pomocy;
- Dostosowanie stolików uczniowskich i krzeseł i innego sprzętu szkolnego
do wzrostu uczniów i rodzaju pracy;
- Dokonywanie przez Dyrektora oraz szkolną komisję, co najmniej raz w roku kontroli, zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania
z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki oraz określenie warunków ich poprawy. - Uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno – wychowawczych potrzeby równomiernego obciążania zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
- Za zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w szkole odpowiada Dyrektor.