§41
- Struktura organizacyjna Szkoły obejmuje klasy I-III, IV-VIII oraz oddział wychowania przedszkolnego, tzw. klasę „zerową”.
- Rok szkolny rozpoczyna się 1 września a kończy z dniem 31 sierpnia następnego roku.
- Dzieli się on na dwa okresy:
- I okres trwa od 1 września do 31 stycznia.
- II okres trwa od 1 lutego do ostatniego roboczego piątku czerwca.
- Terminy rozpoczynania i zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
- Dzieli się on na dwa okresy:
- Podstawową jednostką organizacji szkoły jest oddział.
- Liczba uczniów w klasach I-III nie może być wyższa niż 25 (wyjątkowo, przy zatrudnieniu asystenta nauczyciela 27), w klasach IV-VIII nie może być wyższa niż 30, a w klasie „zerowej” 25.
- W szkole jest prowadzony oddział przedszkolny. Praca dydaktyczno-wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest w nim na podstawie programu wychowania przedszkolnego. Nauczyciel prowadzi dokumentację każdego dziecka. Oddział przedszkolny funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący. Na początku roku szkolnego rodzice wskazują osoby, które będą przyprowadzać i odbierać dziecko ze szkoły.
- W klasach IV-VIII szkoły podstawowej podział na grupy jest obowiązkowy:
- na obowiązkowych zajęciach komputerowych w oddziałach liczących więcej niż24 uczniów; zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej liczącej nie więcej niż24 uczniów, liczba uczniów w grupie nie może przekraczać liczby stanowisk komputerowych w pracowni komputerowej,
- na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z języków obcych w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów, zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej liczącej nie więcej niż 24 uczniów, przy podziale na grupy należy uwzględnić stopień zaawansowania znajomości języka obcego,
- podział na grupy jest obowiązkowy na obowiązkowych zajęciach wychowania fizycznego, zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej, liczącej nie więcej niż 26 uczniów, w zależności od realizowanej formy tych zajęć, mogą być prowadzone łącznie albo oddzielnie dla dziewcząt i chłopców
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut, a w uzasadnionych przypadkach dopuszcza
się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć. Przerwy międzylekcyjne trwają 10 minut, po trzeciej godzinie lekcyjnej przerwa trwa 20 minut. - Dyrektor szkoły, jeżeli wymagać tego będą szczególne okoliczności (np. niska temperatura w salach lekcyjnych) może skrócić czas trwania godzin lekcyjnych w ciągu dnia. Lekcje skrócone nie mogą być krótsze od normalnych godzin lekcyjnych więcej niż 15 minut.
- Dyrektor szkoły może zawiesić zajęcia za zgodą organu prowadzącego jeżeli:
- temperatura zewnętrzna mierzona o godzinie 21.00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15stopni Celsjusza lub jest niższa;
- jeżeli wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu lub życiu uczniów.
- Obowiązkowe zajęcia edukacyjne realizowane są we wszystkich klasach przez pięć dni w tygodniu, tj. od poniedziałku do piątku. Dopuszcza się realizację tych zajęć w soboty tylko wtedy, gdy są one odpracowywane z innego dnia tygodnia .
- Obowiązkowe zajęcia edukacyjne rozpoczynają się o godz. 800 .
- Zajęcia nadobowiązkowe i wycieczki szkolne mogą być prowadzone poza systemem klasowo – lekcyjnym, w grupach międzyoddziałowych.
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania (do 21 kwietnia każdego roku).
- Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy umysłowej uczniów.
- Materiały dydaktyczne mogą być udostępniane uczniom nawet w czasie nauczania stacjonarnego na szkolnej platformie służbowej.
§42
- Szkoła odpowiada za bezpieczeństwo uczniów od momentu ich przyjścia do szkoły do momentu wyjścia z niej.
- Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo uczniów. Zobowiązany jest natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje i zachowania uczniów, które stanowią zagrożenie bezpieczeństwa w szkole.
- Opuszczanie miejsca pracy przez nauczyciela (wyjście w trakcie zajęć) jest możliwe pod warunkiem, że Dyrektor wyrazi na to zgodę, a opiekę nad klasą przejmie w tym czasie inny pracownik szkoły.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach (choroba nauczyciela) dopuszczalne jest łączenie grup uczniów (również całych klas) i przekazanie jednemu nauczycielowi opieki nad taką grupą. W sytuacjach skrajnych osobą pilnującą bezpieczeństwa uczniów w grupie może być wyznaczony przez dyrektora pracownik niepedagogiczny szkoły.
- Ucznia może zwolnić z danej lekcji: dyrektor szkoły, wychowawca klasy lub nauczyciel danych zajęć edukacyjnych na pisemny wniosek rodziców, w którym podano przyczynę zwolnienia oraz dzień i godzinę wyjścia ze szkoły.
- Nauczyciel nie może wyprosić ucznia z klasy, jeżeli nie jest w stanie zapewnić mu odpowiedniej opieki.
- Zwolnienie ucznia z zajęć z zamiarem odbycia przez niego innych zajęć w szkole (u innego nauczyciela) lub pracy w bibliotece jest dopuszczalne tylko po uzgodnieniu tego z nauczycielem lub bibliotekarzem.
- Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie szkoły.
- W razie potrzeby poprosić o podanie celu pobytu, wskazać osobę kontaktową, zawiadomić dyrektora szkoły o fakcie przebywania na jej terenie osób postronnych.
- Upoważniony przez dyrektora szkoły pracownik obsługi szkoły powinien zwrócić się do osób postronnych wchodzących na teren szkoły o podanie celu pobytu, w razie potrzeby zawiadomić dyrektora szkoły lub skierować tę osobę do dyrektora.
- Nauczyciele i inni pracownicy szkoły są zobowiązani do zawiadomienia dyrektora o wszelkich dostrzeżonych na terenie szkoły zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia uczniów.
§43
- Szkoła organizuje wycieczki turystyczno- krajoznawcze za zgodą dyrektora szkoły, zgodnie z opracowanym regulaminem.
§44
- W szkole program nauczania i podręczniki do zajęć edukacyjnych dla danego oddziału ujętych w szkolnym planie nauczania dobiera nauczyciel prowadzący te zajęcia, uwzględniając możliwości uczniów i wyposażenie szkoły.
- Wszystkie obowiązujące w szkole programy nauczania oraz podręczniki składają się na „Szkolny zestaw programów nauczania” oraz „Szkolny wykaz podręczników”. Dopuszcza je do użytku szkolnego dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
i podjęciu stosownej uchwały przez Radę Pedagogiczną. - Każdego roku dyrektor szkoły upublicznia informacje o „Szkolnym zestawie programów nauczania” i „Szkolnym wykazie podręczników”, które mają obowiązywać w kolejnym roku szkolnym.
- „Szkolny zestaw programów nauczania” i „Szkolny wykaz podręczników’’ obowiązują przez cały cykl nauczania na danym etapie edukacyjnym. W tym czasie zmiany w wykazie mogą być wprowadzone w uzasadnionych przypadkach przez Radę Pedagogiczną na wniosek nauczyciela lub Rady Rodziców, wyłącznie
z początkiem roku szkolnego. - Skreślony.
§45
- Uczeń uczęszcza na lekcje religii na podstawie pisemnego oświadczenia złożonego do Dyrektora szkoły przez rodzica
- Nauczanie religii odbywa się w oparciu o programy zatwierdzone przez władze kościelne
- Nauczyciela religii zatrudnia Dyrektor Szkoły na podstawie imiennego, pisemnego skierowania wydanego przez właściwy kościół
- Nauczyciel religii wchodzi w skład Rady Pedagogicznej, nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy.
- Nauczyciel religii ma prawo do organizowania spotkań z rodzicami swoich uczniów, wcześniej ustalając z Dyrektorem Szkoły termin i miejsce planowanego spotkania.
- Nauczyciel religii ma obowiązek dokumentowania przebiegu nauczania zgodnie z obowiązującymi w szkole przepisami.
- Nauka religii odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo.
- Ocenianie uczniów odbywa się według wskazań władz kościelnych. Ocena z religii umieszczana jest na świadectwie szkolnym i wpływa na wysokość średniej ocen ucznia.
- Ocena z religii nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy.
§46
- W szkole funkcjonuje biblioteka z czytelnią szkolną. Jest to pracownia służąca realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno –wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wzbogacaniu wiedzy o regionie.
- Z biblioteki korzystają uczniowie, nauczyciele, pracownicy szkoły i rodzice.
- Biblioteka działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez dyrektora i dostępny dla korzystających z jej księgozbioru.
- Biblioteka stosując właściwe metody i formy pracy, pełni następujące funkcje:
- 1) kształcąco–wychowawczą;
- a) rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych związanych
z nauką szkolną i indywidualnymi zainteresowaniami uczniów; - b) kształtowanie kultury czytelniczej;
- c) wdrażanie do poszanowania książki, czasopisma;
- d) rozwijanie różnych form samorządności i gotowości do pracy społecznej;
- e) udzielanie pomocy nauczycielom w pracy dydaktyczno–wychowawczej;
- f) pomaganie nauczycielom w doskonaleniu zawodowym;
- g) uczestniczenie w rozwijaniu kultury pedagogicznej rodziców poprzez gromadzenie, udostępnianie i popularyzowanie zbiorów z dziedziny pedagogicznej.
- h) umożliwienie uczniom i nauczycielom dostępu do zasobów internetu i wdrażanie
ich do odpowiedzialnego korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych.
- a) rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych związanych
- 2) opiekuńczo –wychowawczą:
- a) współdziałanie z nauczycielami i wychowawcami w rozpoznawaniu uzdolnień
i zainteresowań uczniów, ich osiągnięć i trudności; - b) otaczanie opieką uczniów szczególnie uzdolnionych i pomoc w ich poszukiwaniach czytelniczych;
- c) okazywanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce i sprawiającym kłopoty wychowawcze.
- 3) kulturalną:
- a) uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego uczniów;
- b) kształtowanie umiejętności odbioru wartości kulturalnych;
- c) zapewnienie pomocy w organizowaniu czasu wolnego uczniów.
- a) współdziałanie z nauczycielami i wychowawcami w rozpoznawaniu uzdolnień
- 1) kształcąco–wychowawczą;
- Zadania i obowiązki nauczyciela bibliotekarza.
- 1) W ramach pracy pedagogicznej nauczyciel bibliotekarz zobowiązany jest do:
- a) udostępniania zbiorów;
- b) udzielania informacji;
- c) indywidualnego doradztwa w doborze lektury;
- d) prowadzenia lekcji bibliotecznych;
- e) informowania nauczycieli na podstawie prowadzonej statystyki i obserwacji pedagogicznej o poziomie czytelnictwa w poszczególnych klasach;
- f) prowadzenia różnych form upowszechniania czytelnictwa (konkursy, wystawy, przedstawienia, imprezy czytelnicze).
- 2) Obowiązki nauczyciela bibliotekarza:
- a) gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami szkoły;
- b) ewidencja i opracowywanie zbiorów zgodnie z przepisami;
- c) zabezpieczanie i konserwacja księgozbioru.
- d) dbałość o stan i wykorzystanie powierzonych zbiorów;
- e) prowadzeni ewidencji zbiorów, statystyki wypożyczeń i dziennika pracy biblioteki;
- f) sporządzanie planów pracy oraz semestralnych i rocznych sprawozdań prezentowanych Radzie Pedagogicznej.
- 1) W ramach pracy pedagogicznej nauczyciel bibliotekarz zobowiązany jest do: