§27
- Dyrektor organizuje na terenie szkoły różne formy doradztwa i pomocy psychologiczno –pedagogicznej.
- Szkoła udziela pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom:
1) z niepełnosprawnością;
2) z niedostosowaniem społecznym;
3) z zagrożeniem niedostosowania społecznego;
4) ze szczególnymi uzdolnieniami;
5) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
6) z zaburzeniami komunikacji językowej;
7) z chorobami przewlekłymi;
8) z sytuacjami kryzysowymi lub traumatycznymi;
9) z niepowodzeniami edukacyjnymi;
10) z zaniedbaniami środowiskowymi związanymi z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;
11) z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanym z wcześniejszym kształceniem
- Nauczyciele, a wychowawcy w szczególności, są zobowiązani do udzielania pomocy
w rozwiązywaniu problemów szkolnych i osobistych uczniów, gdy uczeń lub jego rodzice
z taką prośbą zwrócą się do nich a także gdy sami taką potrzebę zauważą. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w szkole w formie poradnictwa indywidualnego w zakresie:
1) uświadamiania uczniom mechanizmów konfliktów i uczenia alternatywnych sposobów ich rozwiązywania;
2) uświadamiania mechanizmu grupowego;
3) interakcji koleżeńskiej;
4) poznawania swoich wad i zalet;
5) umiejętności radzenia sobie w przykrych sytuacjach;
6) uświadamianie wartości zdrowego stylu życia i potrzeby troski o nie;
7) uświadamianie więzi łączących uczniów z rówieśnikami i dorosłymi;
- W szkole pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana uczniom w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć dydaktyczno – wyrównawczych;
3) zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, rewalidacyjnych, oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
4) porad i konsultacji.
- W szczególnie trudnych przypadkach szkoła korzysta z pomocy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Starachowicach
§28
- Szkoła umożliwia rozwój zainteresowań uczniów poprzez: prowadzenie form zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, np.: kół przedmiotowych, kół zainteresowań, SKS, koła wolontariatu.
Formy te organizowane są w miarę potrzeb i możliwości finansowych. - Szkoła prowadzi działalność opiekuńczą i pomoc uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebne jest wsparcie. Działalność tę prowadzi poprzez:
1) umożliwienie spożycia jednego ciepłego posiłku w formie cateringu;
2) prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
3) prowadzenie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych;
4) prowadzenie zajęć rewalidacyjnych i logopedycznych;
5) prowadzenie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych;
6) sprawowanie opieki świetlicowej.
- Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, rewalidacyjne, logopedyczne oraz rewalidacyjno – wychowawcze prowadzone są na podstawie diagnozy dokonanej przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Starachowicach lub inną poradnię specjalistyczną oraz w miarę posiadanych środków finansowych.
§29
- Zadaniem szkoły jest przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia
i zawodu. - Szkoła wspiera ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszego kształcenia poprzez:
- zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego;
- opracowanie przez nauczyciela programu doradztwa zawodowego, który jest zatwierdzony przez dyrektora po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej;
- prowadzenie zajęć i spotkań, na które zapraszani są przedstawiciele różnych zawodów;
- organizowanie warsztatów zawodoznawczych;
- spotkania z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych;
- konsultacje z doradcą zawodowym;
- współpraca z poradnią PPP w Starachowicach;
- współpraca z PUP w Starachowicach;
- spotkania z absolwentami.